søndag den 12. juni 2011

Tomatpesto

Som nævnt i mit første pesto-indlæg har jeg tre pestoer i repetoiret. Denne stammer fra en opskrift fra Irmas gratis madmagasin "Krydderiet" og kan findes på deres hjemmeside. Jeg har den i et blad og en lille flyer som dog er videregivet til min søde veninde da hun skulle flytte hjemmefra. Hun er erklæret fan af denne pesto og jeg laver den tit hvis hun kommer. Min mor er ligeledes fan og jeg burde være bedre til altid lige at have et glas med til hende. Det er nemlig en super let og meget smagfuld pesto som kan bruges til rigtig meget. Som med alt andet bliver den bedre med gode råvarer. Især tomaterne er vigtige i denne pesto (sjovt nok). De soltrørrede skal være bløde og smagfulde og de friske skal gerne være stilktomater der er lidt overmodnede i din vindueskarm - så bliver det allerbedst. Pecorino kommer virkelig til sin ret, men grana padano eller parmesan er også udmærket.
Ofte bruger vi den på friskbagt brød, i sandwich og til friskkogt pasta. Men den ville også fungere sublimt på pizza, til kød og fisk osv. Jeg bringer min egen version af deres opskrift:  

100 g soltørrede tomater, en god håndfuld. Det må rigtig gerne være "de bløde" der er let marinede i lidt olie og krydderurter. De fleste supermarkeder har dem. Man kan godt bruge "de tørre" men så skal de ligge i blød så de er til at blende.
2 håndfulde revet parmesan eller pecorino
1-2 håndfulde solsikkekerner
6-8 cherrytomater eller 4-6 blommetomater
Olivenolie, ca. 1-2 dl
Lidt frisk chili
Evt. 1 fed hvidløg
Friskkværnet peber
Et nip salt  
Tørret oregano eller frisk timian/oregano

Start med at riste solsikkekernerne på en tør hed pande i få minutter, de skal bare lige tage farve. Afkøl dem ved at lægge dem på en tallerken. På den måde bliver de meget mere nøddeagtige i smagen og det kan vi lide! Riv parmesanen groft på et rivejern. Skær de friske tomater i tern og klip de soltørrede tomater i stykker. Tilsæt alle råvarerne i din food'er og blend til det har en konsistens du kan lide. Smag til. Grov konsistens er godt hvis det ikke nødvendigvis skal bruges på pasta, for på pasta er en olieret, lind pesto bedst. Jeg foretrækker at spise pestoen vendt med grov spaghetti - det er helt suverænt. Gerne med ekstra parmesan og lidt spinatblade! Mums.  


Som med andre pestoer der er lavet af friske råvarer, er holdbarheden ikke uendelig. Opbevar fx i et syltetøjsglas i køleren og hver gang du har taget så sørg for at overfladen er dækket med olie. Min erfaring siger mig det sagtens kan holde i 4 dage, men sikkert også mere. Saltindholdet og olieindholdet virker vel konserverende. Pga. denne pestos fortræffeligheder har jeg altid soltørrede tomater og solsikkekerner liggende og friske tomater og parmesan-lignende ost er også basis. Men det kommer der mere om, har nemlig fået en opgave af en sød mad-ven: Jeg skal skrive en fyldestgørende liste over gode råvarer til et basislager. Jeg går og brygger på det og det kommer i løbet af ugen...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar