søndag den 20. marts 2011

Gulerodskage version 2

De tre "usædvanlige" råvarer i denne kage: Mørk chokolade, ingefær og hasselnødder

Her er en anden virkelig god opskrift på gulerodskage. Den er super lækker og ret anderledes end den jeg lige har b(r)agt. God som dessert i små stykker med espresso til! Opskriften stammer fra en af mine favoritkogebøger af Tina Scheftelowitz og Sonja Bock: Suveræne Succeser. Den er simpelthen fantastisk og man får virkelig opskrifter for pengene! Total anbefalelsesværdig investering (har set den til 99,- i flere supermarkeder) Jeg har bagt den mange gange og her er opskriften og min fremgangsmåde:

200 g blødt smør
250 gulerødder
100 g hasselnødder
100 g god, mørk chokolade, min. 70%
4 æg
6 kugler syltet ingefær fra lage (i glas, står ved de asiatiske ting i supermarkeder)
225 g hvedemel
50 grahams(spelt)mel
2 tsk bagepulver
50 g rørsukker
1 dl flydende honning eller ahornsirup

Flormelis til at drysse over

Start med at riste hasselnødder på en tør pande. Dette er vigtigere end du tror! Det fremhæver nemlig smagen helt vildt meget og får din kage til at blive mere dessert-agtig og fyldig. Hak nu nødderne groft. Nogle mennesker mener man skal gnide skallen af ristede hasselnødder, jeg ville aldrig gøre det. Er du sådan en? Så gør du det bare :)
Riv gulerødderne groft på rivejernet. Hak den ingefær du har valgt at bruge fint. Hak chokoladen groft. Mål begge slags mel op og bland med bagepulver.
Pisk smør, ahornsirup/flydende honning og sukker til det er lidt luftigt, evt. med en elpisker. Pisk nu et æg i af gangen, det skiller lidt, men det skal det. Bland nu resten af de klargjorte ingredienser i og rør det godt sammen. Hæld dejen i en grundigt smurt springform og bag i 1 times tid ved 165 grader varmluft, tjek undervejs med en gaffel. Servér kagen med sigtet flormelis over, lun eller kold. Mmm...

Jeg har flere gange med stor succes erstattet de 100 g smør med en moset stor, moden banan og puttet lidt ekstra nødder i. Valnødder er også godt i. Og appelsinskal af en hel økoappelsin. Man kan selvfølgelig også bruge en anden slags chokolade, men hvem kan dog ikke lide den mørke slags :)?  

Billede følger når jeg snart bager den igen. Men det er en smuk lys kage med orange og helt mørke strejf. Og så snehvid, florlet overtræk :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar