tirsdag den 15. marts 2011

Grøn fettucine med cremet kylling-tomat-hvidløg-sauce

En rigtig cremet, italiensk oplevelse! Få ingredienser, masser af smag og virkelig god hvis du har lyst til noget restaurant-agtig-mad, men pengene ikke lige rækker. Ofte laver jeg det uden kød som en art tilbehør til et eller andet kød, andre gange med aubergine, squash eller broccoli. Det smarte ved retten er at pastaen er blandet med en smagfuld sovs og dermed behøver der ikke meget andet end lidt grøn salat eller grillet kød eller fisk. Også dejlig sommeret!

Når det nu er så simpelt, så brug tomater af god kvalitet! Ikke de dér store, melede typer, men de små og smagfulde! Og frisk pasta gør virkelig en forskel. Det er SÅ lækkert!

500 g frisk grøn fettucine eller anden frisk båndpasta 
150 g kyllinginderfilet eller 1 aubergine el. squash
300 g modne cherrytomater/cocktailtomater
4 fed hvidløg
Oregano, timian, basilikum, paprika, chili efter smag
God olivenolie
Salt, peber
2-3 dl madlavningsfløde 8% eller 1 dl piskefløde og lidt mælk

Kog pastaen i godt saltet vand. Skær kyllingen i mundrette stykker. Hak hvidløg fint. Skær tomaterne i halve eller kvarte. Steg hvidløget i olien. Tilsæt kyllingen og gennemsteg. Tilsæt krydderierne og tomaterne. Steg ved høj varme i kort tid indtil tomater liiige smatter lidt ud. Tilsæt fløden og varm det hele godt igennem. Smag til med salt og peber. Hæld vandet fra pastaen og tilsæt hele herligheden, rør grundigt rundt så det hele ikke ender i bunden. Servér i dybe tallerkner med friskrevet parmesan, friskkværnet peber og en lækker salat.


3 kommentarer:

  1. Det ser vel nok lækkert ud -velbekomme.Sidder her og ventet på min lasagne alt imens jeg kigger efter gode rejsemål til om 14 dage.Hvad med Lissabon?

    SvarSlet
  2. Hej. Jeg pønser på at lave dette i denne uge, jeg er dog i tvivl om, hvor mange portioner der er til? Ud fra mængden af kylling er det kun omkring to, men pastaen lyder til fire... Hvor langt plejer det at række?

    SvarSlet
  3. Hej Xenia.

    Tak for din kommentar!
    Jeg kan godt se at opskriften ser lidt mærkelig ud - min version her er simpelthen bare den billige (og lavet mht. min kærestes grublende appetit). Så måske ville jeg fordoble kyllingen og servere retten med en lækker salat og evt. noget flute - så rækker den nok til 4 voksne, normalt sultne personer :)

    Held og lykke med det!
    Kh Natalie

    SvarSlet